belize1.reismee.nl

Belizanen

In Belize wonen veel verschillende bevolkingsgroepen, sommigen hebben een Maya achtergrond, anderen zijn voormalige slaven van de Britten en komen uit Afrika, zoals de Garifuna uit Hopkins. En anderen zijn gemixt met Spaanse kolonisten en worden Mestizo’s genoemd, en uiteraard de mennonieten, al deze mensen worden Belizanen genoemd. In deze fotoserie een aantal foto’s van Cayo de San Ignacio, één van de grootste steden in Belize. De Spaanstalige mensen werken vaak voor de mennonieten, en krijgen daar relatief goed betaald, ongeveer 25 Belizaanse dollars per dag omgerekend 10 euro. Ze kunnen daar hun eten van betalen en hun kleding en daar houdt het dan ongeveer op. Ze nemen het leven best wel relaxt, en maken zich geen zorgen voor morgen. Elke vrijdag willen ze uitbetaald worden, en soms hebben ze het dinsdag al op en moeten ze ergens geld zien te lenen. Eigenlijk iedereen in Belize gaat wel naar een kerk, maar die wordt wel gekenmerkt door een grote diversiteit: Katholiek, Protestants, Zevendedagsadventisten, Jehova’s Getuigen enz. De huizen van de Belizanen zien er vaak niet al te florissant uit maar ze hebben geen geld genoeg om het op te knappen en ze hebben het er ook niet voor over. Spanish Lookout wordt door de Spaanse mensen ‘Little Texas’ genoemd, omdat het nogal Amerikaans er uit ziet in vergelijking met Belize. Een Spaanse-mestizo vertelde me ”You know we all have one Creator, and if we are rich or poor, black, brown, or white we are all the same, we are all Belizeans that’s why we respect each other”.