belize1.reismee.nl

Omschrijving Belize en Spanish Lookout.

Bedankt allemaal voor de reacties, in deze blog wil ik kort iets zeggen over Belize en Spanish Lookout. Zoals ik al in de eerste blog zei is Belize een erg arm land, het is dunbevolkt ongeveer 320.000 inwoners op een oppervlakte van de helft van Nederland, waarvan ongeveer 54.000 mensen in Belize City wonen. Het land is van oorsprong een Engelse kolonie, dat is te zien aan de regeringsgebouwen in Belize City en aan de twee ‘snelwegen’ die geasfalteerd zijn, ook is het Engels de officiële taal in Belize. In de afgelopen vijftig jaar is er eigenlijk niets veranderd in het land, behalve dat de wegen slechter zijn geworden. Volgens mijn gastheer is er geen ontwikkeling in Belize omdat ze een corrupte overheid hebben. Ook is er veel criminaliteit in Belize City. Andere dingen zijn wel weer positief, door hulp van ontwikkelingsorganisaties en de Verenigde Naties zijn er overheidsscholen en ziekenhuizen, in sommige dorpjes zijn er elektriciteitskabels. Op de overheidsscholen dragen ze allemaal een schooluniform en eigenlijk iedereen in Belize gaat naar een kerk. De bevolking van Belize is over het algemeen erg positief en ze hebben een goed klimaat in Belize.

Spanish Lookout is een echte mennonieten kolonie, er zijn meerdere kolonies zoals Springfield, Shipyard en Barton Creek, maar Spanish Lookout is één van de progressiefste kolonies met ongeveer 2000 inwoners. Als je binnen komt rijden staat er een groot monument ‘Wilkommen – Welcome in Spanish Lookout’, daarna zie je Amerikaanse bedrijven en veel boerderijen, geasfalteerde wegen, verkeersborden, grote auto’s, John Deere, New Holland tractors en combines. De mennonieten zeggen ook dat Spanish Lookout eigenlijk een ‘country in a country’ is. Ze hebben hun eigen elektriciteitscentrales, eigen belastingstelsel eigen waterwinning enz.

Meer dan vijftig jaar terug hebben de voorouders van de huidige generatie mennonieten een vergadering gehad in Mexico, over het feit dat er te weinig vruchtbaar land was in Mexico. Daarna zijn ze op zoek gegaan naar een ander land en hebben ze Belize uitgekozen vanwege de gunstige ligging, lage belastingen en het feit dat de officiële taal Engels is. Toen zijn ze zich gaan vestigen bij de rivier en daar vandaan hebben ze de jungle gekapt en verbrand en op deze wijze het dorp uitgebreid. Het enige nadeel aan Belize is, dat een paspoort van Belize eigenlijk waardeloos is. Je kan eigenlijk niet je eigen land uit, omdat ze denken dat je illegaal in een ander land wilt gaan wonen. Als je naar de Verenigde Staten gaat laten ze je niet toe, omdat ze denken dat je nooit meer terug gaat naar Belize omdat het zo’n arm land is. De mennonieten hebben daarom een dubbel paspoort, een Belizaans paspoort en een Canadees paspoort. Als er dan een kind wordt geboren is het automatisch ook een Canadees. Sinds 3 jaar verstrekt de Canadese regering echter niet zo makkelijk meer een paspoort aan je kinderen, dus wanneer een vrouw zwanger is gaan ze op vakantie naar Canada, vervolgens wordt daar dan het kind geboren en krijgt het wel een Canadees paspoort. Ze leven wel in Belize omdat ze maximaal kunnen profiteren van de belastingen en het klimaat, maar ik krijg het idee dat ze zich niet erg verbonden voelen met Belize.

Donderdagochtend ben ik in een lagere school geweest. Er zijn ongeveer 14 scholen in Spanish Lookout. De kinderen kunnen lopend of op de fiets naar een school, omdat het zo dichtbij is (ong. 1 mijl). Ze hadden eerst grade 1-8 (7-14 jaar) in één klas, maar sinds een jaar of vijf hebben ze het gesplitst in 1-4 en 4-8. Op de lagere school waar ik ben geweest zitten dus verschillende groepen in één klas, een leeftijdscategorie van 7-10 jaar. Er zitten dus verschillende broertjes en zusjes van elkaar in één klas. Het voordeel is dat het kleine klasjes zijn van ongeveer 10 kinderen. Ik heb niet het idee dat het echt zoveel slechter is dan in Nederland. Ze krijgen 3 maanden in het Duits les en de rest van het jaar in het Engels. De zomervakantie is vanaf eind maart tot begin september. De meeste kinderen gaan met 14 jaar van school af en beginnen dan met werken op de boerderij of in een werkplaats. Er zijn geen computers of andere elektrische apparaten in het klaslokaal, net als vroeger.