belize1.reismee.nl

Kleine Gemeinde kerk in Spanish Lookout.

Met mij gaat verder alles goed. Tot vorige week heb ik bij vier verschillende banken geprobeerd om geld te pinnen, wat bij alle banken mislukte. (Tip: Neem een creditcard mee i.p.v. een pinpas) Bij bank vijf lukte het gelukkig om geld te pinnen. Voor de rest, kennen de mensen me al aardig in Spanish Lookout. Incl. de Spaanse mensen die me ‘mister Holandia’ noemen. Het weer is nog steeds aardig, al wordt het wel steeds heter. (Vraag me niet hoeveel graden Celsius, maar het is iets van 97 graden Fahrenheit). Ook moet ik aan de mennonieten telkens uitleggen, dat Dutch iets anders is als Dietsch (de taal die hun spreken), en dat Holland hetzelfde is als The Netherlands, en dat Amsterdam niet in Duitsland ligt, maar de hoofdstad van Nederland is. Ook vinden ze het vreemd dat ik nooit in Rusland ben geweest, dat is toch heel dichtbij Nederland…

Zoals ik in de vorige blog al zei is Spanish Lookout één van de progressiefste mennonieten kolonies. Toch komen sommige dingen wel heel vreemd over bij mij. Tot de jaren ’60 bestonden er alleen vier kerken (afdelingen/wijkgemeentes) van de Kleine Gemeinde. Nu zijn dat er vijf, maar er zijn ook kerken bijgekomen met Spaanstalige mensen en mennonieten die niet meer lid willen zijn van de Kleine Gemeinde. Soort evangelische pinkstergemeentes. Tijdens mijn verblijf hier ga ik met mijn gastgezin mee naar de Kleine Gemeinde kerk. De eerste zondag zie ik een man en vrouw hand in hand naar de kerk lopen, bij het gebouw aangekomen laten ze elkaars hand los en gaat de man links in het mannengedeelte zitten en de vrouw rechts in het vrouwen gedeelte. De preek start met een ‘good morning’ maar is volledig in het Plautdietsch. Er wordt in het Duits gelezen uit de Lutherbijbel, en er wordt afwisselend uit een Duits en Engels gezangenboek gezongen. Bij de ingang liggen vertaalapparaatjes waarin de preek in het Engels wordt vertaald voor gasten, zoals ik.

De leden van de Kleine Gemeinde zijn niet zo strikt als de welbekende Amish, maar ze hebben ook wel een aantal regeltjes. Je mag geen sieraden dragen, dus ook geen trouwring. Sinds een jaar of 10 mogen ze polshorloges dragen. Vrouwen dragen een lange jurk, en dragen altijd een kapje. Mannen een lange broek en het liefst een blouse. In de kerk hebben ze een voorzanger, en absoluut geen muziekinstrument. Met het gebed draaien ze zich om en knielen voor de bank. Na drie zondagen ben ik er al redelijk aan gewend, maar de eerste keer kwam het wel vreemd over. Anderzijds de dominee draagt geen pak, maar een zwarte broek met een witte blouse met korte mouwen. En hij wordt niet betaald door de gemeente, maar verdient zijn eigen geld met de boerderij of een boekenwinkel o.i.d. Ze hebben alleen zondagmorgen kerk en in de avond een zangdienst waar je naartoe kan gaan. Verder wordt de zondag gebruikt om rond te toeren in het dorp met de auto of scooter en familie te bezoeken etc. Een andere invulling als wat ik gewend ben.

Gisteren met David Dyck mee geweest met de combine om bonen te oogsten. Hij woont sinds twee jaar in Spanish Lookout en komt van een old-colony kerk uit Shipyard. Dat is een plaats waar men erg strikt met regeltjes omgaat. Hij is naar Spanish Lookout gekomen, omdat zijn vader uit de kerk is gebannen vanwege het feit dat hij een mobiele telefoon had. Ze mijden zijn vader in het dagelijks leven en zijn ook een soort bang voor hem, omdat ze hem als ‘het kwaad’ zelf zien. Hij vertelde ook als mijn vader in de kerk van de old-coloniers zou komen, zouden ze allemaal opstaan en de kerk verlaten. Zijn vader kan ook niets meer kopen bij de winkels in Shipyard, als hij er aan komt dan zeggen ze bij de deur ‘thank you’ en kan hij weer vertrekken. Ze zouden hem wel weer op willen nemen in de kerk, maar dan zou hij zijn auto, quad, motors, telefoon etc. weg moeten doen en een soort schuldbelijdenis afleggen. Toch veranderen de regels in Shipyard door de jaren heen. Vroeger had men een combine achter de tractor, en nu zijn er al sommigen die een echte John Deere combine hebben gekocht, met een belangrijke ‘maar’. Je moet een hoop stof happen en daarom de ruiten van de combine eruit halen, anders is het leven op aarde te makkelijk en aangenaam voor je. Tractors mogen ze ook hebben, maar zonder rubberen banden, anders is de verleiding te groot dat je naar verkeerde plaatsen gaat. Ik vroeg aan David, of dat het Gods bedoeling is dat we de ruiten van een combine eruit zouden moeten halen, maar daar is in Shipyard geen discussie over mogelijk. Zoals de ouderen het ons geleerd hebben zo moeten we het doen, en we moeten de oude paden niet verlaten (de grenzen worden wel steeds iets verlegd, maar dat proces gaat langzaam). Hij nodigde me uit om een keer naar Shipyard te gaan met hem, het ligt helemaal in het noorden van Belize, dus de kans is groot dat ik er een weekend blijf. Vergeleken met Shipyard is Spanish Lookout echt modern, maar ook mild tegenover mensen die de Kleine Gemeinde kerk verlaten en naar een andere kerk gaan, die worden in Spanish Lookout wel gewoon geaccepteerd in het dagelijks leven.

‘Kijk’ zegt Delbert tegen mij, die mensen roken. Hij wijst naar de truck uit Guatemala waarin een aantal Guatemalteken zitten. Ze komen op de boerderij om mais te kopen, wat ze contant afrekenen en vervolgens illegaal over de grens smokkelen. Roken en drinken is echt taboe in Spanish Lookout heb ik inmiddels begrepen. Ik zeg tegen hem dat het in onze kerk niet verboden is om te roken, maar dat we wel tegen mensen zeggen dat het slecht voor je is. Ook leg ik hem uit dat we af en toe een biertje drinken. Hij begint me echt heel raar aan te kijken, ik zeg vlug dat we er niet meer dan één drinken en echt af en toe. Maar waarom zou je er dan geen tien drinken vraagt hij. Nou zeg ik: We proberen het binnen de perken te houden’. En je vader die drinkt toch zeker niet? Ja, die drinkt er ook af en toe één. Tja, daar sta je dan, ze zien het in Spanish Lookout echt als een zonde als je rookt of drinkt, ook al is het er maar één, want je beschadigt je lichaam. “Maar misschien moet jij je kinderen anders opvoeden en zelf niet drinken dan kunnen ze je voorbeeld ook niet volgen”, geeft Delbert me als wijze raad mee.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!